Jay Jay French: ”Jag är alltid lite orolig när jag träffar en musiker”

Det är bara några dagar kvar tills att Twisted Sister spelar på Sweden Rock. Ett band som slog igenom stort i Sverige 1984 genom Bagen, och vars videor och musik ledde många till att bli hårdrockare, samma roll som även Kiss har haft.

Båda gästskribenterna Kristian Svensson och Grimgoth var inne på detta – det där första bandet som startade allt.

Så jag var snabb med att ställa min enda fråga till gitarristen Jay Jay French när jag råkade komma i kontakt med honom inför ett Sweden Rock-reportage:

Twisted Sister nämns ofta som inkörsporten för många in i hårdrock, vilket ofta ledde vidare till tyngre grejer så som thrash, döds och black metal, både som fans och musiker. Vad känner du inför den rollen – inkörsporten?

– Så fort någon eller något band säger att vi var deras inspiration, så får det mig att känna mig bra, säger Jay Jay French.

– Det är svårt att exakt veta vad som får dem att känna sig så passionerade. Det kan vara att vi är de första band de någonsin såg, eller att något av våra album ändrade deras liv. Oavsett vilket, detta är vad som händer när du själv är passionerad musiker och den musiksjäl blir ett med det du gör på skiva eller på scenen.

– Det här kanske låter lite underligt – men jag är alltid lite orolig när jag själv träffar en musiker som betytt mycket för mig. Tänk om det är en skitstövel? I så fall kan jag inte lyssna hans musik igen. Det har faktiskt hänt några gånger. Jag vill inte berätta vem, men jag kan inte lyssna på deras musik igen. Så viktigt är det för mig att man respekterar sina fans oavsett hur trött man är.

– Om du träffar någon av dina idoler, och de är schyssta mot dig, då blir du ett fan för evigt.

– Jag träffade Mick och Keith in Rolling Stones 1966 i New York. Jag var tretton år gammal. De var väldigt schyssta. Det syntes på dem att de verkligen uppskattade att jag hade väntat på dem vid småbåtshamnen i flera timmar. Jag glömmer aldrig det, och jag försöker varje dag i hela mitt liv att alltid tacka varje band och musiker. Så mycket betyder det för mig.

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Jay Jay French: ”Jag är alltid lite orolig när jag träffar en musiker””

  1. Niclas Müller-Hansen Says:

    Intervjuade också Jay Jay för några år sedan. Kul snubbe. Det var ju med ”Stay hungry” man riktigt upptäckte dem för att sedan ganska snabbt tappa intresset. Tiden före SH var de riktigt bra, men sedan blev det ju tyvärr för mkt pajaserier och glättighet över det hela och de dalade på min lista, trots att jag ändå är en fullkomlig sucker för hela 80-talseran och framförallt alla spandexband från LA.

    • Bara metal Says:

      Så känner nog de flesta. Fast jag tycker Stay Hungry är ett bra album på grund av de tyngre låtarna: The Beast, Horror-Teria och Burn in Hell. Sen är jag en sucker (jag snor ditt ordval) för the Price. Lägg till det två roliga låtar som vi alla vet vilka de är. SH är ett bra album.

      Efter det vet vi alla hur det gick.

  2. galacticmutilator Says:

    Håller med Niclas. Twisted Sister var så jäkla bra innan Stay Hungry, framförallt på Under the Blade. Synd att det ballade ur efter framgångarna med SH.

    • galacticmutilator Says:

      Ville bara tillägga, och hålla med Bara Metal, att jag också gillar Stay Hungry. Burn in Hell och The Price är två fantastiska låtar, helt klart bland det bästa som Twisted Sister knåpat ihop.
      Så då var det sagt. Ville inte riskera att framstå som en SH-hatare.😉

  3. Niclas Müller-Hansen Says:

    Jag instämmer i allt.

Kommentera

