Tony Iommi om återföreningen 1997: ”Sharon antog att Bill ville dra det genom sina advokater”

I Tony Iommis självbiografi Iron Man, som släpptes strax innan Black Sabbath annonserade att de skulle återförenas, finns följande intressanta lärdom att dra av historien, med tanke på Bill Ward-gate som inträffade i februari:

”Tidigt 1997 ringde Sharon Osbourne och sa: ‘Skulle det intressera dig att göra lite spelningar med Ozzy, kanske en hel turné. Jag frågar dig först och om du säger ja frågar jag även Geezer.’

Det var tänkt att vara en ganska informell grej till skillnad mot att blanda in massa advokater, så jag tackade ja. Sedan frågade hon Geezer, och han sa ja. Jag tror att hon utgick från att Bill skulle ha begärt att dra det genom sina advokater och att det därför skulle vara svårt att få med honom, så han blev aldrig tillfrågad. Jag frågade henne om Bill, men hon svarade: ‘Nej, vi tänker använda oss av Mike Bordin, Ozzys trummis’.

Geezer och jag skulle bara spela några få låtar, och det var ingen större grej, så vi gick med på att spela med Mike.”

Tony Iommi lägger sedan till att han och Geezer spelade mot lön, samt att alla tre (han, Ozzy Geezer), när det senare blev tal om en riktig turné, ville ha Bill Ward istället för Mike Bordin.

Visst öppnar det upp för en del idéer om hur 2012 års (inställda) turné kom till?

Vill du läsa mer? Köp boken här.

Etiketter: , , ,

Kommentera

