Origin ställer in alla Sverigespelningar

Musikindustrin är så förbannat svår för alla musiker som kämpar där ute. Ta det här exemplet: Här åker ett band hela vägen från Topeka i Kansas till Europa för att spela spelningar. De tjänar inte särskilt mycket pengar på turnera, faktum är att de ärligt talat är rätt okända i Europa, men de vill ut och spela. Som alla andra band. Visa upp sig. Träffa de fans de kan träffa.

Så när de då äntligen vankas spelningar i Sverige, tvingas bandet twittra ut följande: ”Thank you to all our fans who wanted to see us in Sweden, however the shows were cancelled by the local Swedish promoter at the last minute.”

Jaha. Tack för det. Ett av spelställena, Göta Källare i Stockholm, ”har inte haft någon förfrågan på detta datum” skriver man i ett mail. På Parken i Göteborg var bandet i alla fall bokat, men där ställdes det in.

Okej, jag pratar alltså om Origin, inte världens populäraste band, men spela inför bartendern och kunde de väl ändå få göra? Så för att ge Origin upprättelse – här är en intervju jag gjorde med Paul Ryan [sång, gitarr] förra året, om en av 2011 års bästa låtar: Swarm.

Förklara hur Swarm kom till – vilken del av låten skrev ni först?  
– Först skrev jag gitarriffen hemma i min lägenhet. I vanliga fall börjar en Originlåt med ett par riff som knyts samman (vanligtvis början av låten) och sedan fortsätter jag med en låt i taget. Jag ville skriva något våldsamt hastigt på greppbrädan eftersom jag inte tyckte att vi hade lyckats göra det på albumet vid det laget. Det var en av de fyra sista låtarna som skrevs till albumet.

Vad var svårast?
– Helt klart att lägga sången. Mike [Flores, bas] skrev texten och sångpartierna och var väldigt noggrann med hur fraseringen skulle låta.

Berätta om den koola leadgitarren på slutet?
– Den slängdes in i sista minuten. Låten kändes ihålig, som om det saknades något. Det blev grädden på moset så att säga, solot fulländade låten.

Hur sattes den ihop – enkelt eller svårjobbat?
– Ganska enkelt, kanske efter nån veckas komposition. Den är väldigt rak på sak jämfört med andra Origin-låtar.

En kompositör eller flera?
– Jag skrev alla gitarrdelar medan Mike och John [Longstreth] sköt till sina delar på bas och trummor.

Etiketter: ,

Ett svar to “Origin ställer in alla Sverigespelningar”

  1. Nils Says:

    Åh Warner music group. Jag hatar er så innerligt.

Kommentera

