Intervju med Fleshgod Apocalypse: ”Det är faktiskt det snabbaste vi någonsin spelat tills nu.”

Ni ser väl till att gilla Fleshgod Apocalpyse? Deras senaste album har fått till ett så kompakt ljud i allt – gitarrer, orkester, trummor och sång pressade och pressade och pressade, som när modellera av olika mörka kulörer blandas.  Min ende och bäste vän, som driver musikstudio, har förklarat det med att alla onödiga frekvenser från alla instrument är bortskalade, så att de inte krockar.

Jag har intervjuat Tommaso Riccardi [sång, gitarr] som ger en inblick i hur musiken på albumet Agony och speciellt min favoritlåt The Egoism kom till:

Hur och när läggs de symfoniska delar till en låt? Under arbetets gång, eller först när en hel låt är klar?

– Hmmm, alltså, de symfoniska delarna ”läggs” inte på låtarna alls. Vår musik har alltid haft det symfoniska som utgångspunkt, på något sätt redan innan vi införde orkesterinslagen i låtarna. I själva verket innehåller båda våra tidigare album Oracles och Mafia mycket klassisk framtoning, även om det har översatts till ett death metal-format.

– Nu när vi infört orkesterinslagen fullt ut, tänker vi ta vår musik till nästa nivå, vi vill se på musiken som symfonisk death metal. Detta innebär att allt börjar från melodier ihop med orkester och trummor som ger en rytmisk struktur till allt. Sedan går vi vidare till harmonierna, som skapar känslan till melodierna. På detta sätt är gitarrer och bas en del av själva orkestern, inte som något separat. Naturligtvis är processen dynamisk, så det händer att den första idén till en låt är ett gitarriff, men i grunden tänker vi alltid på ett symfoniskt sätt.

Förklara i detalj hur låten The Egosim skapades!

Egoism är en av de låtar som tog form utifrån ett gitariff, eftersom det är ett långsamt tempo, och det rytmiska komponenter är i förgrunden. Vi ville bara uttrycka det våld som vi lägger i vår musik på ett helt annat sätt, med hjälp av groove istället för speed. Det är bara en annan sida av vår musik.

– Å andra sidan, det var fascinerande och stimulerande att avsluta låten med den snabba delen, det är faktiskt det snabbaste vi någonsin spelat tills nu.

Vad fick er att använda en kvinnlig opera röst just i denna låt, The Egosim?

– Först och främst – detta är inte första gången vi gör det. Låten In Honour of Reason innehåller också en kvinnlig operasång tillsammans med growlsången i sista refrängen. Fast med The Egoism bestämde vi oss för att skriva ett specifikt riff för operasången. Vi gillade idén, så vi gjorde det.

Vad är den vanligaste dumma frågan ni får eftersom ni är från Italien – Om Berlusconi? Om fotboll?

– Jag skulle säga att det mest korkade är att många människor frågar oss om jag och Cristiano [gitarr, sång] är tvillingar – eh, va?! Bara för att vi ser italienska ut och för att vi båda har skägg och långt hår!?

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: