Tårar i Göteborg när Cliff Burton dog

För tjugofem år sedan hälsade jag på min ende och bäste vän, tillika granne på den tiden. Han hade gjort ett altare fyllt av Cliff Burton-bilder i sin bokhylla, med två levande ljus. Han lyssnade på Orion. Han utbrast snabbt, så fort han såg mig, att Cliff Burton hade dött. I en bussolycka. I Sverige.

Hans tioåriga lillasyster kikade in och berättade för mig med viss retsam ton att hennes storebror hade gråtit när han fått reda på nyheten. Hon tyckte det var löjligt. Jag fylldes av respekt. Resten av den dagen och följande dagar minns jag inte ett skit av.

Jo, jag minns att nyheterna beskrev Metallica som en ”poporkester” eller möjligen ”orkestergruppen”, tror det stod i en TT-notis i GP dagen efter olyckan. Vi tyckte det var en skymf.

Ni kan den tragiska historien. Len Wright Travel. Dörarp. Se bild här (till vänster om texten) och här. Eller se Bara Metals bildred från dödsplatsen här.

Intervjun nedan gjordes av D.R.I.s kommande basist Harald O, den tar upp influenser, topp-fem-album och annat intressant:

CLIFF: My favorite song is ”Master”. ”Master”, I think, is the best Metallica song yet. The lyrics are getting a lot better.

Q: Sounds like your music’s getting more technical too, eh?
CLIFF: Yeah, everything’s kind of growing a bit. It’s progressing.

Q: What about the thrashier ones? The heavier, faster ones – ”Battery” and ”Damage”?
CLIFF: They’re uh… they’re uh… very fast. You know, typical kinda Metallica [stuff]. Fast. Then there’s, you know, a bunch of other stuff.

Q: How did it go in the studio, as smooth as anticipated?
CLIFF: It took too long. We didn’t… LÄS FORTSÄTTNING HÄR

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Tårar i Göteborg när Cliff Burton dog”

  1. Ola Says:

    Hej, det är Ola barndomsvännen o grannen du skriver om. Det hände en märklig grej. Igår på jobbet c:a 24 timmar innan jag läste din text. Hade ingen aning om att det var 25 år sedan cliff gick bort. Berättade jag lite om min barndom för en kvinna på jobbet. O jag berättade just den här händelsen, hur jag sörjde Cliff!

Kommentera

