Därför gav sig Lemmy in i skidbranschen – skistraps med nitar avgjorde

För ett tag sedan fick jag ett tips från en läsare om en svensk kille som kunde berätta hela bakgrundsstoryn till Motörheads samarbete med sportutrustningsföretaget Head. Jag mailade och ställde frågan – och igår ramlade svaret in från Henke På Head:
– Det stämmer att Lemmy var involverad i samarbetet, sedan han via TV följt sändningarna från Vancouver-OS. Huruvida det berodde på hans intresse för idrott i allmänhet och skidåkning i synnerhet skall jag låta vara osagt, det kan ju lika gärna vara slözappande i öronlappsfåtöljen, kankse med ett glas Jack Daniel’s som enda sällskap.

– Med största säkerhet var det en störtloppstävling han bevittnade, där Head under hela OS var framgångsrika, med åtskilliga podiumplatser, och där de tävlande alltid tar med sina skidor upp på prispallen.

– Det Lemmy då reagerade på var faktiskt de skistraps skidorna är ihopsatta med, utformade som nitbälten. Hårdrock alltså.

– Detta tillsammans med Bode Millers attityd, samt Heads racingavdelning och deras World Cup Rebels-program, fick det nog att rinna till lite extra hos legenden.

– Kontakt togs med Head i Österrike och den ansvarige för skidprogrammet, René Harrer, och planerna på ett samarbete började smidas. Detta händer lägligt nog samtidigt som skidteknologin Rocker håller på att slå igenom globalt.

– Rocker inom skidvärlden kommer ursprungligen från termen ”rocking chair technology”, det vill säga gungstolskonstruktion. Head låg vid den tiden lite i bakvattnet gällande denna utveckling, men på ritbordet låg redan fyra nya puderlagg färdiga för produktion.

– Det ena gav det andra, och med en liten lek med ord kunde alltså Head presentera marknadens hårdaste rockers!

– Motörheadserien består alltså av fyra modeller, med midjemått från 94-125 mm (figuren nedan anger modellnamn, tip, waist och tail):

Rock’n Roll: 132  –  94  –  119
Inferno: 130  –  104  –  120
Kiss Of Death: 130  –  110  –  120
Boneshaker: 146  –  125  –  135

– Modellerna riktar sig till lite tuffare skidåkning utanför de preparerade pisterna, och för de lite mer erfarna åkarna. Designen är framtagen tillsammans med Lemmy och hans crew.

– Det vi vet idag är att samarbetet i alla fall kommer att sträcka sig fram till 2012-2013, och kommer att innefatta skidor och diverse POS-prylar (Point Of Sales), det vill säga butiksmaterial, vissa kläder med mera. För mig är det rätt fantastiskt att jobba i skidbranschen när dom här grejerna dyker upp. Det värmer ett gammalt hårdrockshjärta som införskaffade tinnitus på Motörheads Sverigeturné 1985. Lite som att cirkeln är sluten.

Tack Henke, och tack Micke Kvick för tips!

MER METAL: GP om Big 4 på tv, Sydsvenskan har recenserat Jacks rockiga resa, SvD om metal umlaut, Aftonbladet har skrivit en blygsam artikel om sin egen tidning, ”supersuccé” och Skånskan har reportage från Sweden Rock, varifrån även Expressen bloggar. BLT storsatsar på samma festival så klart: läs om Ozzy, Crashdïet och konferenciern Ronny Svensson. SVT skriver om Joan Jett.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: