Många turer bakom Portraits senaste omslag

Jag är sjukt intresserad av albumomslag.

Och eftersom det finns en story bakom varje omslag, så bad jag Richard Lagergren i Muskelrocksaktuella Portrait att berätta om senaste albumet Crimen Laesae Majestatis Divinae:

– Omslagsbilden till Crimen Laesae Majestatis Divinae målades av Tobias Forge (Repugnant, Subvision) och är det motiv som först var tänkt att pryda Repugnants album Epitome of Darkness, säger Richard Lagergren.

– Från början skulle Rok från Sadistik Exekution ha ritat vårt omslag, men resultatet blev tyvärr inte riktigt vad vi hade förväntat oss. Efter att ha funderat ett tag kom jag att tänka på den här charmiga gamla bilden, och hur väl den passade våra syften.

Och var såg du Tobias Forges bild för första gången?
– Jag tror att jag såg den för första gången i en annons för Repugnant-skivan, kring 2001-2002 när den från början var tänkt att släppas. Exakt när den målades är jag osäker på.

Sedan tidigare finns också den här Bara Metal-intervjun med Richard Lagergren – och vill du bli pepp på Muskelrock, gå till musikfrossan här:

Hur skriver ni en Portrait-låt, från ingenting till ett mästerverk som Darkness Forever?
– Hur processen ser ut varierar, men vanligen brukar någon av oss ligga och ruva på en låt tills den är färdig. Det kan ta alltifrån några veckor till flera år. Det finns saker på vårt nya album som härstammar från ganska gamla idéer.

– Idéer till musik brukar för min del numera komma till mig lite närsomhelst, faktiskt oftare när jag vandrar omkring, reser eller håller på att somna in än när jag sitter med gitarren. I bästa fall har jag när det händer möjlighet att spela in dem på något sätt, på min mobiltelefon exempelvis.

– Tar vi just ”Darkness Forever” som exempel, så såddes det första fröet i och med att Christian i vår replokal spelade upp det inledande riffet. Jag blev inspirerad, snodde riffet och återvände med en låtstruktur veckan därpå.

Varifrån fick ni titeln ”Crimen Laesae Majestatis Divinae” – och vad betyder orden för er?
– Termen, som kan översättas till ”brott mot det himmelska majestätet”, härrör från det tidigmoderna Sverige, där hädelse ansågs vara ett av de grövsta brott som kunde begås. Det var lagens strängaste straff som gällde. Vi råkade på begreppet i en avhandling i ämnet, och såg en kärnfull titel i det. Med 1600-talsmått mätt vore vi ju grova brottslingar. Vissa av oss kanske även ur 2000-talsperspektiv, å andra sidan, hehe.

Etiketter: , , ,

Lämna en kommentar