Clear Channel ägde Metallica

I dokumentären Some kind of Monster fäller James Hetfield den bittra kommentaren ”I wash your back so you won’t stab mine”, som sedan blev eb versrad i låten Sweet amberSt. Anger. Ni minns det säkert – han, Lars Ulrich och Kirk Hammet sitter och pratar i telefon med sin manager Cliff Burnstein. De vägrar spela in små reklamspottar för en radiostation, men Cliff Burnstein är stenhård:

”Om ni inte gör det kommer dom att vägra spela Metallica.”

”Skulle någon kunna göra så?”

”Ja, James, folk skulle kunna göra så”, svarar Cliff Burnstein.

Genom hela dokumentären förblir radiostationen okänd. Men det var ingen mindre än jätten Clear Channel. En av dem som jobbar för mediabolaget är Dylan Riggs, dj på rockstationen WMMS i Cleveland.

– Eftersom jag är ett lojalt Metallicafan sedan åttiotalet gillar jag filmen skarpt. Den fick bandet att framstå som vanligt folk, säger han.

Den station han jobbar på ägs av Clear Channel, ett av USAs största radiokonglomerat. De ville tvinga Metallica läsa upp reklamspottar som lovade 50 000 dollar till vinnaren.

– De flesta rockstationer som ägs av Clear Channel hade samma tävling.

Vad gäller radiosnuttarna så läste Metallica trots allt in dem. Enligt Dylan Riggs spelade WMMS i Cleveland Metallica-låtar åtminstone tjugo gånger om dagen två år efter att St. Anger släpptes, och varje lördag ägnade man en hel timme enbart åt Metallica.

Men det fick vi aldrig se i filmen.

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: