Recension: Mastodon – Live at the Aragon

För drygt en månad sedan slogs jag och tusentals med mig av samma tanke – hur fasiken låter sången? Mastodon promotade sin kommande live-dvd genom att släppa en trailer på låten Oblivion. Och sången lät lite så där. Av kommentarerna att döma på Youtube så sågades Mastodons insats. Folk surade för att ”det låter inte som på skivan”. Andra slätade över med att hela bandet består av killar som i första hand är musiker, i andra hand sångare.

Så här i efterhand var det lite snabbt dömt. Live at the Aragon visar en högst ärlig spelning – det är en enda tagning, med misstag och perfektion i ett. Det låter live, det låter äkta. Detsamma gäller sången, som passar perfekt in i en svettig spelning med komplicerade riff. Vad som ska lyftas fram är snarare vad vi slipper höra – tydlig finputs i eftermixen, pålägg av sång, pålägg av gitarrer.

Live at the Aragon spelades in i Chicago hösten 2009, som var en av flera spelningar under den världsturné bandet gjorde i samband med Crack the Skye-släppet. Ett album som gav mig tillbaka tron på Skivan – att varenda låt på ett album kan hålla toppklass. Mastodon spelar hela Crack the Skye från a till ö, och följer upp med extranummer i form av en cover på Melvins The Bit samt tre äldre låtar – och nej, varken Iron tusk eller Colony of birchmen ingår i extranumret.

Visuellt är det bra filmat, med många kameramän i arbete, många spännande vinklar och generöst med bilder även på publiken. Men arbetet i klippstudion lämnar två önskningar: Jag hade velat ha mer av det råa, mer visningar av spelet bakom kulisserna. När Bret Hinds signalerar att något är fel väljer producenten att visa bilder på övriga bandet – tills Bret Hinds är tillbaka i bild som om inget har hänt. Sånt känns som kinesisk censur. Dessutom är fokus lite väl mycket på den person som för tillfället sjunger. Det gör att gitarristen Bill Kelliher hamnar i periferin. Han syns så oerhört sällan (och när han är i bild är det ofta från en och samma vinkel). Tråkigt för ett band som består av fyra medlemmar.

Live at the Aragon gör sitt jobb och mer än så. För oss som missade bandet på Sweden Rock – Mastodon ställde in – så är detta ett bra och rakryggat substitut. Som bonus medföljer livespelningen på cd, samt Crack the skye – the movie, den film som spelas i bakgrunden på scen bakom bandet.

MER LIVE-NYHETER: Manowar recenceras i GP och AB, AB om Rockbjörnen och AOS om vårens spelningar i Stockholm

Annonser

Etiketter: , , ,